BAB
1 PERNIAGAAN DAN PERSEKITARAN
1.1
Pengenalan Perniagaan
a) Definisi Perniagaan
Aktiviti jual beli barang dan
perkhidmatan dengan menggunakan wang atau alatan lain bagi memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan pada
harga, masa dan tempat yang sesuai bagi mendapatkan keuntungan, faedah dan
kepuasan.
b) Elemen Definisi Perniagaan
•
Aktiviti jual beli
Aktiviti jual beli di mana perniagaan
bermula dengan membeli sesuatu barangan untuk dijual kepada pembeli bagi tujuan
mendapat keuntungan. Seseorang peniaga memulakan perniagaannya dengan
menyediakan produk/perkhidmatan untuk dijual.
•
Barang niaga dan perkhidmatan
Barang niaga adalah produk fizikal
yang boleh disentuh, dipegang, dilihat dan boleh dinikmati. Dihasilkan bagi
tujuan untuk dijual kepada pelanggan bagi memenuhi keperluan dan kehendak serta
citarasa pelanggan ; contohnya pakaian, makanan dan minuman.
Perkhidmatan : sesuatu produk yang tidak boleh dilihat atau disentuh
secara fizikal tetapi boleh dirasai bila menggunakannya. Menawarkan faedah dan
kemudahan kepada pelanggan : contohnya perkhidmatan hospital dan salon
kecantikan.
•
Keperluan dan kehendak
KEPERLUAN adalah sesuatu yang mesti dipenuhi oleh
setiap manusia untuk terus hidup. Ia wujud secara semulajadi. Ia termasuk
keperluan asas fizikal untuk makanan, pakaian, tempat tinggal, keselamatan dan
kasih sayang. Keperluan ini bukan dicipta oleh pemasar tetapi merupakan
sebahagian asas dari kejadian manusia.
KEHENDAK
adalah sesuatu perkara yang menjadikan hidup manusia lebih selesa. Kehendak
manusia tidak terhad dan ia dipengaruhi oleh budaya, taraf hidup dan
personaliti individu. Seseorang yang lapar mungkin inginkan sepinggan nasi
tetapi seseorang yang lain mungkin inginkan sepinggan spagetti.
•
Konsep keuntungan
Keuntungan merupakan sejumlah hasil
daripada pendapatan menjual barangan dan perkhidmatan setelah ditolak
kos pengeluaran, pemasaran, pentadbiran dan pengedaran serta kos-kos lain
yang terlibat.
•
Konsep faedah dan kepuasan
Faedah
Nilai atau manfaat yang diperolehi
hasil dari perolehan, pemilikan atau penggunaan sesuatu barangan atau
perkhidmatan
Kepuasan
Keupayaan sesuatu barangan atau
perkhidmatan untuk memenuhi kehendak dan keinginan manusia. Tercapai
apabila prestasi barangan memenuhi atau melebihi jangkaan atau persepsi
pengguna. Tahap kepuasan berbeza-beza di antara seorang pengguna dengan
pengguna yang lain.
Contoh
Encik
Ahmad membeli sebuah kereta untuk memudahkan beliau pergi ke tempat kerja(Faedah). Encik Ahmad gembira kerana kereta tersebut sangat
menjimatkan penggunaan petrol (Kepuasan)
c) Proses Perniagaan

Merangkumi:
Faktor
Input -ialah sumber-sumber yang dikenali sebagai faktor pengeluaran yang
digunakan sebagai bahan dalam proses pengeluaran.
•
Contohnya, bagi pengeluaran kain/tekstil,
pengilang memerlukan kapas (bahan mentah) untuk diproses, manusia (tenaga
buruh/pekerja) untuk menyelenggarakan mesin, wang (modal) untuk membeli bahan
mentah, mesin dan membayar upah pekerja serta kemahiran (keusahawanan) untuk
mengagih sumber-sumber tersebut.
Proses
transformasi
Ia
merupakan proses menukarkan input kepada output.
•
Proses ini memberikan nilai tambahan kepada
barangan yang diproses.
•
Kerja-kerja pemprosesan dan pengeluaran
dilakukan menggunakan mesin yang
diselenggarakan oleh pekerja-pekerja mahir.
•
Contohnya dalam pengeluaran tekstil, setelah
bahan mentah, tenaga kerja, mesin dan
peralatan dikumpulkan, bahan mentah tersebut
akan diproses atau ditukarkan menjadi kain
yang
dikehendaki
menggunakan kepakaran pekerja
dan teknogi tertentu.
Output-
ialah hasil yang diperolehi daripada proses pengeluaran.
•
Output dihasilkan mempunyai ciri-ciri
tertentu yang memenuhi kehendak dan citarasa pengguna. Kualiti output mestilah
memenuhi piawaian yang ditetapkan.
•
Contohnya, dalam pengeluaran tekstil,
output yang dihasilkan mungkin berbentuk
kain kapas, sutera dan polister yang menepati piawaian tertentu.
Jualan
- merupakan aktiviti menawarkan hasil pengeluaran /output kepada pembeli untuk
tujuan mendapat keuntungan dan memberi kepuasan.
Contohnya;
dalam pengeluaran tekstil, output seperti kain kapas, kain sutera, dll boleh
dijual kepada pembeli yang berminat.
Keuntungan
Keuntungan
merupakan sejumlah hasil daripada pendapatan menjual barangan dan
perkhidmatan setelah ditolak kos pengeluaran, pemasaran, pentadbiran dan
pengedaran serta kos-kos lain yang terlibat.
Keuntungan
merupakan sumber utama pendapatan kepada syarikat.
Keuntungan
yang diperolehi boleh digunakan untuk membeli semula bahan input untuk proses
pengeluaran akan datang
d) Objektif Perniagaan
i) Keuntungan
ž Merupakan sejumlah wang hasil daripada
pendapatan menjual barangan dan perkhidmatan setelah ditolak kos pengeluaran,
pemasaran, pentadbiran dan pengedaran serta lain-lain kos yang terlibat.
ž Menjadi matlamat utama semua jenis
perniagaan untuk mendapatkan wang supaya perniagaan terus wujud dan dapat bersaing di pasaran.
ž Contoh: Harga jualan RM 20 seunit. Kos
sebanyak RM 15, jadi untung bagi setiap unit adalah sebanyak RM 5.
ii.
Kemandirian
ž Usaha perniagaan untuk terus wujud dan
kekal di dalam pasaran.
ž Boleh dicapai dengan memastikan
pengguna sedar kewujudan barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan.
ž Contohnya peniaga akan cuba pikat
pengguna melalui pelbagai strategi pemasaran yang menekankan aspek produk,
perletakan harga promosi dan pengedaran
yang dijalankan dengan harapan dapat menarik perhatian pengguna
iii. Pertumbuhan
ž Usaha sesebuah perniagaan untuk
memastikan perniagaan yang diusahakan berkembang operasinya.
ž Boleh dicapai dengan meluaskan pasaran
dengan cara membina agihan intensif, membentuk kesedaran dan minat dalam
pasaran massa.
ž Contohnya; jualan bulan Mac meningkat sebanyak 10% berbanding jualan bulan Januari kerana produk
mula dikenali dan diminati pengguna.
iv. Tanggungjawab
Sosial
ž Satu komitmen oleh pihak syarikat
untuk memberi perhatian kepada keperluan/ kebajikan awam disamping aktiviti
utama syarikat yang bermatlamatkan keuntungan.
Contoh tanggungjawab
sosial kepada:
ž Pekerja- gaji, cuti rehat,
keselamatan, insuran
ž Pelabur – memaksimumkan pulangan
pelaburan
ž Perniagaan lain- penghantaran tepat
ž Masyarakat- sumbangan, peluang
pekerjaan, produk yang bermutu dan selamat
1.2
Kepentingan Perniagaan Kepada Pihak
Berkepentingan
a) Memenuhi Keperluan Masyarakat
Peniaga
cuba memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat dengan menyediakan pelbagai
barangan dan perkhidmatan yang bermutu dengan harga, masa dan tempat yang
sesuai kepada pelanggan.
b) Meningkatkan Peluang Pekerjaan
perniagaan
mewujudkan peluang perniagaan kepada masyarakat. pelbagai kemahiran dan
pengetahuan digunakan dalam perniagaan. Ini memberi peluang pekerjaan kepada
ahli-ahli masyarakat yang mempunyai pelbagai latar belakang dan pendidikan
dengan
menyediakan pekerjaan, syarikat syarikat ini dapat meningkatkan taraf hidup
masyarakat melalui pendapatan yang mereka terima.
c) Meningkatkan Pembangunan Ekonomi
& Negara
v
Perniagaan dapat meningkatkan
pertumbuhan ekonomi negara dengan mengeksport keluaran yang dihasilkan ke luar
negara seterusnya menambahkan pendapatan negara.
v
Perniagaan juga akan menyuarakan
kepada pihak-pihak tertentu untuk memperbaiki infra struktur sesebuah tempat.
Secara tidak langsung memberi kesan dalam membangunkan kawasan serta masyarakat
sesebuah tempat yang terlibat dengan perniagaan.
d) Memenuhi Kehendak Peluang Global
v
Peluang perniagaan tidak terhad dalam
negara sahaja tetapi meliputi ke luar negara seperti Amerika Syarikat dan
Jepun.
v
Setiap negara berpeluang menikmati
pelbagai produk dari pelbagai negara
v
Ilmu perniagaan perlu ditingkatkan
upaya mampu bersaing dengan syarikat-syarikat antarabangsa
1.3
Fungsi–Fungsi Perniagaan
a) Pengeluaran
v
Pengeluaran didefinisikan sebagai
suatu proses menukarkan sumber-sumber pengeluaran kepada barangan siap atau barangan
separa siap.
v
Perkhidmatan juga dianggap sebagai
produk dan sebarang penyediaan kemudahan perkhidmatan dianggap sebagai
pengeluaran
v
Pengeluaran mencipta nilai tambahan
kepada input supaya output yang dihasilkan memberi kepusan kepada pengguna.
b) Pemasaran
v
Pemasaran ialah satu sistem aktiviti
perniagaan yang dibentuk untuk merancang dan melaksanakan konsep produk,
penentuan harga, promosi dan pengedaran sesuatu produk.
v
Aktiviti pemasaran akan menggalakkan
berlakunya pertukaran antara barang dengan wang, yang dapat memenuhi keperluan
pengguna dan mencapai objektif organisasi.
c) Kewangan
kewangan
melibatkan aktiviti menguruskan kewangan individu, pertubuhan perniagaan atau
bukan perniagaan, pertubuhan kerajaan dan bukan kerajaan dan setiap entiti yang
terbabit dengan wang.
Fungsi
kewangan dalam sesebuah perniagaan termasuk membuat ramalan keperluan dana,
mendapatkan dana untuk syarikat, menguruskan dana tersebut dan menentukan dana
digunakan dengan cara terbaik.
d) Sumber Manusia
sumber
manusia bagi sesebuah organisasi adalah merupakan staf yang merangkumi pekerja
dan pengurus yang terdapat dalam organisasi tersebut.
Mereka
menawarkan bakat, pengetahuan, kemahiran dan pengalaman kepada organisasi.
Tanpa sumber manusia organisasi bukan sahaja tidak dapat bergerak malah ia
tidak akan wujud.
1.4 Persekitaran Perniagaan
a) Persekitaran
Tugas
•
Pihak pengurusan
Pihak pengurusan ialah
pihak-pihak yang terbabit dalam pengurusan syarikat. Pengurus mempunyai tugas
menyelaraskan dan mengawal kerja yang dilakukan oleh orang bawahan untuk
mencapai matlamat tertentu.
Matlamat itu tidak akan
tercapai sekiranya dilakukan oleh pengurus secara bersendirian. Pihak
pengurusan terdiri daripada Ahli Lembaga Pengarah, Pengarah dan Ketua Pegawai
Eksekutif.
Pihak pengurusan
menentukan hala tuju perniagaan, operasi perniagaan, perancangan perniagaan dan
keuntungan perniagaan.
•
Pelabur
Pemilik yang menyumbangkan modal dalam
perniagaan bagi mendapatkan keuntungan. Mereka membeli saham syarikat dan
inginkan pulangan dalam bentuk dividen. Pelabur terdiri daripada individu,
syarikat, institusi dan badan-badan yang ditubuhkan oleh kerajaan.
Perniagaan akan dapat diperluaskan
hasil sumbangan modal pelabur.
Kedudukan kewangan syarikat yang kukuh
memberi keyakinan kepada pelabur untuk membuat pelaburan ke dalam syarikat.
•
Pembiaya
Pihak yang mengeluarkan
dan membiayai modal sesebuah perniagaan.
Pembiaya akan memastikan
syarikat perniagaan yang ingin dibiayai mempunyai prestasi yang baik dan
berpotensi mendapat untung. Contoh pembiaya : bank, syarikat kewangan, dan
sebagainya.
Pembiaya mendapat
keuntungan dengan mengenakan kadar faedah tertentu kepada peniaga (peminjam)
•
Pekerja
Individu yang menyumbangkan kemahiran
untuk melaksanakan aktiviti syarikat dan mendapat upah sebagai ganjaran.
Pekerja terdiri dari golongan mahir,
separuh mahir dan tidak mahir.
Semangat kerjasama pekerja membantu perniagaan
mencapai matlamat yang ditetapkan.
Gelagat pekerja mempengaruhi kejayaan
dan kegagalan syarikat serta menggambarkan imej sesebuah perniagaan.
Pekerja yang berkemahiran,
berpengetahuan dapat menyumbang kepada pertumbuhan perniagaan.
•
Pengguna
Pengguna adalah individu
yang membeli dan menggunakan sesuatu produk.
Keputusan pembelian
pelanggan mempengaruhi kejayaan dan kegagalan sesebuah perniagaan.
Perubahan citarasa
pengguna mempengaruhi jenis keluaran, harga dan kualiti keluaran.
Citarasa pengguna yang
berbeza menyebabkan mereka membuat keputusan untuk mereka membeli pelbagai
barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan di pasaran.
Perubahan citarasa juga
menggalakkan inovasi perniagaan.
•
Pembekal
Pembekal merupakan pihak
yang menawarkan segala keperluan kepada sesebuah perniagaan misalnya bahan
mentah, pekerja dan pengangkutan.
Perniagaan harus
menjalinkan perhubungan yang baik dengan pembekal supaya bekalan dapat dihantar
kepada peniaga apabila diperlukan pada harga yang berpatutuan. Ini juga untuk
menjamin operasi syarikat tidak terganggu dan operasi perniagaan dapat berjalan
dengan lancar.
Sekiranya bekalan yang
dibekalkan adalah berkualiti, imej perniagaan akan meningkat dengan produk
berkualiti di pasaran.
•
Pesaing
Merupakan perniagaan lain
yang mengeluarkan produk yang sama atau hampir sama dalam satu industri yang
sama.
Tindakan atau strategi
pesaing boleh mempengaruhi harga dan kualiti produk yang dihasilkan.
Memerlukan perniagaan
melakukan inovasi untuk mengatasi persaingan.
Strategi dan perancangan
yang dibentuk untuk mengatasi persaingan membolehkan perniagaan menjadi lebih
kompetitif.
b) Persekitaran
Umum
•
Ekonomi
Merujuk kepada situasi
ekonomi dalam dan luar negara.
Kestabilan ekonomi
sesebuah negara akan menjamin perkembangan sesebuah perniagaan tetapi jika
berlaku kemelesetan ekonomi, perniagaan akan mengalami masalah kerana kuasa
beli pengguna yang menurun.
Jika permintaan
meningkat, keuntungan syarikat juga meningkat. Begitu juga jika permintaan
menurun maka keuntungan syarikat juga akan menurun.
•
Teknologi
Merujuk kepada kaedah baru untuk
melakukan sesuatu kerja.
Perkembangan teknologi memberi kesan
di mana perniagaan yang menggunakan teknologi terbaru dapat meningkatkan
produktiviti, menjimatkan masa pengeluaran dan mengurangkan kos perniagaan.
Sesebuah perniagaan mestilah peka
dengan perkembangan teknologi semasa bagi menjamin kemandirian perniagaan yang
dijalankan.
•
Sosiobudaya
Merujuk kepada satu set
nilai norma yang dipegang dan diamalkan oleh sesuatu kelompok masyarakat.
Setiap individu
mempunyai corak kehidupan budaya yang berbeza dari segi agama, adat resam dan
cara hidup.
Corak sosiobudaya sesebuah
masyarakat memaksa perniagaan menyesuaikan barangan dan perkhidmatan mengikut
kehendak masyarakat tersebut.
•
Politik & Undang-Undang
Politik: Sistem dan
parti yang memegang tampuk pemerintahan sesebuah negara.
Undang-undang: Peraturan
dan dasar yang dibuat oleh kerajaan yang memerintah.
Keadaan politik yang
stabil dapat membentuk dasar dan undang-undang yang akan menjamin aktiviti
sesebuah perniagaan berjalan dengan lancar.
Kerajaan menggubal
undang-undang dan peraturan untuk kepentingan semua untuk memastikan wujud
persaingan yang sihat di kalangan perniagaan, melindungi pengguna dan mengawal
aktiviti perniagaan daripada melakukan penyelewengan.
Undang-undang dan
peraturan sesebuah negara seperti Malaysia menetapkan Akta Jualan Langsung
1993, Akta Barangan Kawalan, Akta Kontrak dan sebagainya.
•
Global
Global: Persekitaran
dunia yang merangkumi politik, undang-undang dan ekonomi dunia yang
mempengaruhi sesebuah perniagaan.
Perniagaan perlu
bersaing di peringkat antarabangsa.
Melalui perniagaan global
membolehkan peniaga sentiasa mementingkan kualiti dan menjaga imej syarikat
serta negara.
Dasar buka pintu yang
diamalkan oleh sesebuah negara membolehkan peniaga menjalankan perniagaan di
negara asing.
•
Fizikal/ Semulajadi
q
Meliputi semua sumber semula jadi
seperti bahan galian , hasil tanaman, air, udara dan lain-lain sumber asli yang diperlukan sebagai input
untuk pengeluaran barangan.
q
Pemasar perlu menyedari pelbagai tren
dalam persekitaran semulajadi iaitu kekurangan bahan mentah, peningkatan harga
sumber input , peningkatan populasi dan
campurtangan kerajaan dalam pengurusan sumber semulajadi.
1.5
Bentuk – bentuk Entiti Perniagaan
a) Bentuk - bentuk entiti perniagaan
Milikan
tunggal
Perkongsian
Syarikat
(Sendirian Berhad dan Berhad)
Koperasi
b) Ciri - ciri entiti perniagaan
CIRI-CIRI MILIKAN
TUNGGAL
Perniagaan
milikan tunggal merupakan entiti perniagaan yang paling banyak beroperasi di
mana-mana negara. Ciri-ciri perniagaan ini yang mudah dan ringkas menyebabkan
ianya sangat digemari oleh individu yang ingin menjalankan perniagaan.
- Perniagaan milikan
tunggal dimiliki oleh seorang sahaja.
- Modal perniagaan
disumbang oleh pemilik sendiri atau pinjaman dari saudara mara,
rakan-rakan dan institusi kewangan.
- Liabiliti pemilik
adalah tidak terhad iaitu jika berlaku kebankrapan, penyelesaian hutang
akan melibatkan harta peribadi.
- Cukai yang
dikenakan terhadap keuntungan perniagaan adalah berdasarkan cukai
pendapatan individu.
- Perniagaan ini
didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM).
- Perniagaan ini
terikat dengan Akta Perniagaan 1956
- Penubuhan
perniagaan ini adalah mudah iaitu tidak melibatkan prosedur yang rumit.
- Pengurusan ini
diurus oleh pemilik sendiri dan beliau bebas membuat keputusan berkaitan
perniagaannya.
- Jangka hayat
perniagaan tidak kekal dan terbubar disebabkan kematian pemilik, kerugian
dan sebagainya.
- Laporan kewangan
tidak perlu didedahkan kepada sesiapa dan hanya untuk kegunaan pemilik
sendiri
PERKONGSIAN
Perkongsian
merupakan perniagaan yang dibentuk secara gabungan dan persetujuan antara dua
atau lebih individu dengan tujuan mendapat keuntungan.
Perniagaan
ini sukar dikenalpasti, melainkan dengan merujuk kepada daftar perniagaan.
CIRI-CIRI PERNIAGAAN
PERKONGSIAN
- Perniagaan
perkongsian dimiliki oleh 2-20 orang.
- Modal perniagaan
disumbang oleh rakan kongsi dan pinjaman dari institusi kewangan.
- Liabiliti pemilik
adalah tidak terhad iaitu jika berlaku kebankrapan, penyelesaian hutang
akan melibatkan harta peribadi.
- Cukai yang
dikenakan terhadap keuntungan perniagaan adalah berdasarkan cukai
pendapatan individu.
- Perniagaan ini
didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM).
- Perniagaan ini
terikat dengan Akta Perniagaan 1956 dan Akta Perkongsian 1961.
- Penubuhan
perniagaan ini adalah mudah iaitu tidak melibatkan prosedur yang rumit.
- Pengurusan ini
diurus secara bersama oleh rakan kongsi dan keputusan perniagaan adalah
keputusan bersama.
- Jangka hayat
perniagaan tidak kekal dan mudah terbubar jika berlaku perubahan dalam
daftar perniagaan.
- Laporan kewangan
hanya perlu didedahkan kepada rakan kongsi sahaja .
SYARIKAT (SENDIRIAN
BERHAD DAN BERHAD)
Perniagaan berbentuk
syarikat dapat dikategorikan kepada dua
iaitu syarikat sendirian berhad dan syarikat berhad. Kedua-dua jenis entiti ini
mempunyai banyak persamaan tetapi berbeza dalam beberapa aspek.
CIRI-CIRI
SYARIKAT(SYARIKAT SDN BHD DAN BHD)
- Syarikat Sendirian
Berhad dimiliki oleh 2-50 orang dan Syarikat Berhad dimiliki oleh 2 orang
dan lebih bergantung kepada jumlah saham yang diterbitkan.
- Modal perniagaan
disumbang oleh pelabur melalui terbitan saham dan liabiliti dari terbitan
bon dan pinjaman dari institusi kewangan.
- Liabiliti pemilik
adalah terhad iaitu jika berlaku kebankrapan, penyelesaian hutang tidak
melibatkan harta peribadi dan terhad kepada jumlah saham yang dilaburkan
sahaja.
- Cukai yang
dikenakan terhadap keuntungan perniagaan adalah berdasarkan cukai
syarikat.
- Perniagaan ini
didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM).
- Perniagaan ini
terikat dengan Akta Syarikat 1965.
- Penubuhan
perniagaan ini adalah rumit iaitu melibatkan prosedur yang rumit.
- Pengurusan ini
diurus pengurus yang dibayar gaji dan halatuju syarikat ditentukan oleh
Ahli Lembaga Pengarah Syarikat.
- Jangka hayat
perniagaan lebih kekal dan sukar terbubar
- Laporan kewangan
syarikat sendirian berhad didedahkan kepada pelabur sahaja dan untuk
syarikat berhad ianya didedah kepada pelabur dan kepada umum.
KOPERASI
Koperasi
ialah perniagaan yang dijalankan oleh sekumpulan individu secara sukarela untuk
menjaga kebajikan ahli-ahlinya.
CIRI-CIRI KOPERASI
- Koperasi dimiliki
oleh 100 orang dan lebih bergantung kepada jumlah saham yang diterbitkan.
- Modal perniagaan
disumbang oleh yuran ahli dan pinjaman dari institusi kewangan.
- Liabiliti ahli
koperasi adalah terhad iaitu jika berlaku kebankrapan, penyelesaian hutang
tidak melibatkan harta peribadi dan terhad kepada jumlah yuran ahli yang
dilaburkan sahaja.
- Cukai yang
dikenakan terhadap koperasi adalah berdasarkan keuntungan koperasi.
- Perniagaan ini
didaftarkan dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia.
- Perniagaan ini
terikat dengan Akta Koperasi 1993
- Penubuhan
perniagaan ini adalah rumit iaitu melibatkan prosedur yang rumit.
- Pengurusan ini
diurus oleh ahli koperasi aktif dan
halatuju koperasi ditentukan oleh Ahli Lembaga Pengarah Koperasi.
- Jangka hayat
perniagaan lebih kekal dan sukar terbubar
- Laporan kewangan
koperasi didedahkan kepada ahli-ahli sahaja.
c) Perbezaan entiti perniagaan
Perbezaan
untuk kelima-lima entiti perniagaan dapat dikelaskan kepada lima ciri yang
berbeza iaitu bilangan ahli, sumber modal, perundangan yang melibatkan akta,
bentuk pengurusan dan pendedahan laporan kewangan.
CIRI
|
MILIKAN
TUNGGAL
|
PERKONGSIAN
|
SYARIKAT
|
KOPERASI
|
BILANGAN AHLI
|
1 Orang
|
2 – 20 Orang
|
2-50 (Sdn. Bhd.)
2- tidak terhad(Bhd.)
|
Minimum 100 Orang
|
SUMBER
MODAL
|
Sendiri ,
Saudara –Mara, Pinjaman Bank
|
Rakan Kongsi,
Pinjaman Bank
|
Pinjaman Bank,
Terbitan Saham,
Terbitan Bon.
|
Yuran Ahli,
Pinjaman Bank
|
PERUNDANGAN
|
Akta Perniagaan 1956
|
Akta Perniagaan 1956 &
Akta Perkongsian 1961
|
Akta Syarikat 1965
|
Akta Koperasi 1993
|
KAEDAH
PENGURUSAN
|
Sendiri & Keputusan Peribadi
|
Bersama Pekongsi & Keputusan Bersama
|
Pengurus
yang digaji & Keputusan Ahli Lembaga Pengarah
|
Lantikan Ahli & Keputusan Ahli Lembaga
Pengarah
|
PENDEDAHAN
LAPORAN KEWANGAN
|
Kegunaan Sendiri
|
Kegunaan Sendiri & Pekongsi
|
Didedahkan kepada pelabur (Sdn Bhd) .
Didedahkan kepada pelabur dan Kepada
Umum (Bhd)
|
Didedahkan kepada Ahli Sahaja
|
Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.
ReplyDeletePerniagaan secara Maya Dan perniagaan secara fizikal
ReplyDelete