Pengenalan
Pengorganisasian
a. Definisi
Pengorganisasian
Proses di mana pengurus menyusun dan mengagihkan sumber-sumber
organisasi untuk melaksanakan tugas yang telah ditetapkan agar dapat mencapai
matlamat organisasi dengan cekap dan berkesan.
”Pengorganisasian adalah
proses menentukan tugas yang perlu dilaksanakan, siapa pelaksananya dan
bagaimanakah tugas-tugas tersebut akan diurus dan dikoordinasikan.” Lewis et al. (2001)
Pengorganisasian juga adalah proses menentukan bentuk autoriti yang pekerja
miliki, siapa yang akan melakukan kerja tertentu, kaedah dan peralatan yang
digunakan dan lain-lain peraturan yang menentukan bagaimana kerja perlu
dilakukan.
organisasi terbahagi kepada dua jenis, iaitu:-
i.
Organisasi Formal
·
Organisasi yang dibentuk berdasarkan struktur
peranan yang dikelolakan secara formal mengikut tingkat autoriti yang telah
ditetapkan di dalam sesebuah syarikat atau pertubuhan.
ii.
Organisasi Tidak
Formal
·
Organisasi yang diwujudkan hasil dari hubungan tidak
rasmi yang wujud akibat interaksi antara pekerja di dalam organisasi rasmi.
·
Mereka yang lebih berketrampilan akan terlantik
sebagai ketua atau pemimpin secara tak rasmi.
·
Berlaku secara spontan bagi mencapai sesuatu
kepentingan.
·
Contohnya, pasukan bola sepak Kolej Matrikulasi
Pahang terdiri daripada pelbagai tahap pengurusan.
b. Kepentingan Pengorganisasian
i.
Menghasilkan satu
susunan tenaga kerja yang sistematik bagi mencapai matlamat organisasi.
Pengorganisasian membolehkan seseorang pekerja mengetahui tugas yang perlu
dilakukan dan melakukan tugas tersebut dengan sedaya upaya bagi mencapai
matlamat yang telah ditetapkan oleh organisasi.
ii. Memastikan
pengagihan sumber di antara jabatan dapat dilakukan dengan saksama.
Melalui pengorganisasian
sumber organisasi boleh diagihkan mengikut keperluan setiap bahagian atau unit
dalam organisasi. Pengagihan sumber
mengikut keperluan dapat mengelakkan berlakunya pembaziran dan menjimatkan kos
pengeluaran.
iii. Mengawal tingkah laku pekerja melalui prosedur dan
sistem yang telah ditetapkan.
Pengorganisasian yang dilakukan mengagihkan tugas-tugas kepada setiap
individu dalam organisasi dan melibatkan penentuan autoriti serta tanggungjawab
yang perlu diberikan kepada pekerja berkenaan agar pekerja dapat melaksanakan
tugasnya dengan cekap dan berkesan. Setiap individu juga dibekalkan dengan
prosedur dan kaedah dalam melakukan tugasnya. Di sini tingkah laku pekerja
dapat dikawal agar tidak berlaku penyimpangan.
Struktur
Organisasi &&&&&&&&&&
Struktur
organisasi ialah suatu sistem atau jaringan formal menunjukkan
bagaimana aktiviti organisasi dibahagi, dikumpul dan diselaraskan. Struktur organisasi dapat menggambarkan
hubungan diantara pelbagai tahap pengurusan. Melalui carta organisasi struktur
lini dan staf dapat dilihat dengan jelas. Umumnya struktur organisasi terbahagi kepada tiga
bentuk iaitu struktur fungsian, struktur divisional dan struktur matrik.
a. Jenis-jenis Struktur Organisasi
i. Struktur Fungsian
Struktur fungsian yang juga dikenali sebagai struktur birokratik. Struktur
ini dibentuk berdasarkan kepada pengelompokan aktiviti atau tugas berdasarkan
fungsi asas organisasi. Struktur ini adalah struktur paling asas dan lazimnya
digunakan oleh organisasi kecil yang mempunyai produk yang terhad. Melalui struktur ini sumber dapat digunakan dengan cekap kerana setiap
pekerja mahir dengan tugas yang dilakukan.
Ia mengelaskan pekerja mengikut tugas dan fungsi yang dijalankan oleh
setiap jabatan seperti dalam pengeluaran, jualan, sumber manusia, penyelidikan,
pembangunan dan kewangan.
Contoh Struktur Organisasi
Fungsian
Kebaikan
o
Menggalakkan
pengkhususan kemahiran. Pekerja akan menumpukan perhatian kepada kerja yang
mereka lakukan kerana adanya pengkhususan terhadap tugas.
o
Meningkatkan
pembangunan kerjaya dan latihan dalam jabatan. Pekerja akan dapat memahirkan
diri dalam bidang mereka kerana mereka melakukan kerja yang sama di dalam
jabatan. Pekerja baru juga mudah dilatih di dalam jabatan kerana bidang
pengkhususan yang sama.
o
Memberi peluang kepada
penyelia dan subordinat berkongsi kemahiran.
o
Mengurangkan duplikasi
penggunaan sumber. Kos dan masalah pengurusan juga dapat dikurangkan kerana
wujudnya perkongsian sumber dan kecekapan pengurus dapat ditingkatkan kerana
pengurus dalam bidang yang serupa dikumpulkan dalam jabatan yang sama.
o
Penyelesaian masalah
lebih cekap kerana pekerja lebih mahir dalam bidang mereka.
o
Keputusan adalah
dipusatkan, dengan itu ianya mudah dibuat.
Keburukan
o
Lebih mementingkan
jabatan daripada organisasi. Tiadanya penekanan kepada kerjasama dan pertukaran
idea dengan jabatan-jabatan yang lain kerana bidang tugas yang berbeza.
o
Menekankan pada satu
tugas yang rutin.
o
Kebanyakan masalah yang
timbul di peringkat jabatan perlu di bawa ke jabatan lain, tidak semuanya dapat diselesaikan di
peringkat jabatan. Ini melibatkan kos
yang tinggi dan masa yang panjang.
o
Mengurangkan komunikasi
antara jabatan dengan jabatan lain.
o
Sukar untuk membuat
penjadualan antara jabatan dengan jabatan lain.
o
Pembangunan pengurus
dan pekerja hanya dalam bidang yang terhad.
ii. Struktur
Divisional/Divisyen/Organik
Struktur
divisyen/organik adalah dimana setiap division mempunyai jabatan fungsian masing-masing
untuk memastikan dalam proses pengeluaran dan pemasaran, setiap division tidak
perlu bergantung kepada division yang lain. Boleh dibahagikan
kepada 3 bentuk utama, iaitu mengikut produk/perkhidmatan,
lokasi/geografi, dan pelanggan/pengguna.
Divisyen Produk
Struktur
divisyen mengikut produk selalunya dibentuk oleh syarikat yang komplek seperti
syarikat multinasional yang mengeluarkan pelbagai jenis produk seperti
Matsushita, Mc Donnell Dauglas dsb. Jenis ini memudahkan pihak pengurusan
menyelaraskan operasi atau servis yang berkaitan dan membolehkan individu yang
bekerja di dalamnya menggunakan sepenuhnya kemahiran dan kepakaran
masing-masing untuk menghasilkan produk. Pengurus diberi kebebasan untuk
mengatur beberapa strategi seperti mereka bentuk, mengeluar dan memasarkan
produk.
Contoh Struktur
Divisyen Produk
Kebaikan
o
Sesuai untuk organisasi
yang menghadapi perubahan yang cepat pada produk atau servis.
o
Dapat menyesuaikan dan
mementingkan permintaan pelanggan.
o
Mempunyai tanggungjawab
yang jelas bagi setiap jabatan.
o
Pembangunan dan
perkembangan pengurus didapati di sepanjang fungsi lini.
Kelemahan
o
Kemungkinan berlaku
penggunaan kemahiran dan sumber yang tidak cekap.
o
Tidak memupuk
koordinasi kegiatan antara unit produk atau servis.
o
Perebutan dalam
pengagihan sumber antara jabatan.
o
Penyelesaian masalah hanya
terhad pada satu jabatan produk atau servis sahaja.
o
Menghadkan pergerakan
kerjaya di luar unit produk atau servis berkenaan.
Divisyen Pelanggan/Pengguna
Diwujudkan
berdasarkan kepada pelanggan utama organisasi untuk memenuhi keperluan dan
kehendak pelanggannya dengan lebih cekap dan berkesan. Pelanggannya mungkin
terdiri daripada pengguna biasa, pengguna perdagangan, pengguna industri,
pengguna ketenteraan, pengguna sekolah atau institusi pengajian. Contohnya,
terdapat jabatan yang bertanggung jawab untuk mengeluar dan memasarkan barangan
mengikut pengguna dan ada yang bertanggungjawab memasarkan barangan
industri. Contoh organisasi lain yang
mempunyai divisyen pelanggan adalah seperti bank yang membahagi jabatannya
mengikut pelanggan individu dan pelanggan syarikat.
Contoh divisyen
mengikut pelanggan
Kebaikan
o
Dapat memberi tumpuan
sepenuhnya kepada pelanggan yang berkaitan.
o
Mengurangkan kekeliruan
yang mungkin berlaku antara setiap pelanggan.
o
Proses koordinasi dapat
dijalankan dengan lebih baik.
Kelemahan
o
Terdapat duplikasi
fungsi iaitu membuat kerja yang sama bagi pelanggan yang berlainan.
o
Melibatkan banyak
peraturan dan prosedur bagi memastikan keseragaman.
Divisyen Geografik
Struktur divisyen geografik dapat dilihat
dari dua aspek iaitu diwujudkan berdasarkan tempat di mana kerja-kerja atau
operasi organisasi dijalankan atau diwujudkan berdasarkan lokasi pasaran yang
menjadi fokus organisasi. Bagi aspek tempat kerja dijalankan, pengurusan
mewujudkan jabatan di lokasi-lokasi tertentu kerana kemudahan untuk mendapatkan
punca sumber bahan mentah atau tenaga buruh dilokasi tersebut manakala aspek
kedua diwujudkan berhampiran dengan pelanggan supaya organisasi dapat bertindak
cepat dan sebaik yang mungkin untuk memenuhi keperluan pelanggan.
Contoh Struktur Divisyen Geografik
Kebaikan
o
Peralatan yang
digunakan ditempatkan hanya pada satu tempat, maka ia dapat menjimatkan kos.
o
Pengurus dapat
mempertingkatkan kemahiran dalam membuat keputusan.
o
Pengurus lebih
mengetahui masalah pelanggan.
o
Sesuai untuk organisasi
multinasional.
Keburukan
o
Terdapat duplikasi
fungsi antara lokasi, contohnya setiap lokasi mempunyai fungsi akaun, pembelian,
perkilangan dan lain-lain fungsi.
o
Mewujudkan konflik
matlamat antara cawangan dengan organisasi.
o
Memerlukan banyak
peraturan untuk koordinasi dan penyeragaman kualiti antara cawangan.
o
Pekerja tidak memahami
masalah di cawangan lain.
iii. Struktur Matrik
Struktur Matrik juga dikenali sebagai “sistem berbilang arahan”. Ia adalah
gabungan dua jenis struktur iaitu struktur produk dan struktur fungsian. Perjabatanan jenis ini memerlukan staf membuat laporan kepada dua orang ketua
iaitu ketua jabatan fungsian (menegak) dan ketua jabatan produk (mendatar). Struktur ini membolehkan penggunaan sumber
manusia dengan cekap kerana kemahiran yang ada pada pekerja boleh digembeling
untuk membangunkan satu-satu produk baru di samping melakukan tugas-tugas
fungsian. Struktur ini sesuai jika organisasi menghadapi persaingan yang kuat
dalam inovasi produk dan servis, perubahan pasaran dan teknologi yang pantas
dan sumber tenaga mahir yang terhad. Misalnya, persaingan yang sengit memaksa
organisasi untuk melakukan pembaharuan dalam produk dan perkhidmatan yang
ditawarkan. Untuk memastikan organisasi mempunyai daya saing, pengembelingan usaha
dan kreativiti pekerja yang sedia ada adalah perlu.
Presiden
Pengurus Kewangan
Pengurus Penyelidikan
Pengurus Projek
Pengurus Pengeluaran
Wakil
Kewangan
Wakil Penyelidikan
Pengurus Projek
Ayam
Wakil Pengeluaran
Wakil
Kewangan
Wakil Penyelidikan
Pengurus Projek Lembu
Wakil
Pengeluaran
Wakil
Kewangan
Wakil Penyelidikan
Pengurus Projek Kambing
Wakil
Pengeluaran
Presiden
|
Pengurus Kewangan
|
Pengurus Penyelidikan
|
Pengurus Projek
|
Pengurus Pengeluaran
|
Wakil
Kewangan
|
Wakil Penyelidikan
|
Pengurus Projek
Ayam
|
Wakil Pengeluaran
|
Wakil
Kewangan
|
Wakil Penyelidikan
|
Pengurus Projek Lembu
|
Wakil
Pengeluaran
|
Wakil
Kewangan
|
Wakil Penyelidikan
|
Pengurus Projek Kambing
|
Wakil
Pengeluaran
|
Kebaikan
o
Memberi kelenturan
kepada pengurus dalam memperuntukan pekerja kepada projek.
o
Menggalakkan kerjasama
antara jabatan dalam organisasi. Organisasi lebih terdedah kepada perubahan dalam persekitaran.
o
Memberi penglibatan dan
cabaran kepada pekerja. Kerjasama antara bidang akan dapat dilakukan dengan
lebih cekap dan berkesan.
o
Berlaku peningkatan
komunikasi di kalangan pekerja, dengan ini pertumbuhan perniagaan dan
kepelbagaian keluaran dapat dilakukan.
o
Memperkembangkan
peranan antara perorangan, pemberi maklumat dan pembuat keputusan.
o
Melibatkan pengkhususan
pengetahuan bagi semua projek.
Keburukan
o
Ia terlalu kompleks dan
ini memerlukan kemahiran antara perorangan yang baik dan ini akan menimbulkan banyak masalah.
o
Untuk melaksanakannya
memerlukan kos pengurusan yang tinggi contohnya apabila lebih banyak
perbincangan terpaksa dilakukan untuk mencapai kesepakatan.
o
Kuasa selalunya akan
didominasi oleh individu-individu yang ekstrovert. Wujud konflik kesetiaan sama
ada kepada jabatan fungsi atau projek.
o
Ketua yang ramai akan
menyebabkan pergaduhan dan perselisihan faham antara staf dan pengurus. Ia juga
meningkatkan kekecewaan kerana pekerja menerima arahan dari dua ketua yang
berlainan.
o
Mungkin akan
mengakibatkan lebih banyak perbincangan daripada tindakan.
Prinsip
dan Konsep Pengorganisasian
a. Prinsip Pengorganisasian
Prinsip
pengorganisasian bermaksud garis panduan yang digunakan untuk melaksanakan
tugas pengorganisasian. Terdapat tujuh prinsip
pengorganisasian yang penting, iaitu:-
i.
Pengkhususan kerja
Dikenali juga
sebagai pembahagian kerja kerana ia melibatkan
pembahagian sesuatu tugas yang rumit kepada komponen-komponen yang khusus atau
beberapa tugas kecil. Dengan cara ini
seseorang pekerja hanya
menumpukan kepada kerja yang tertentu sahaja. Ini akan meningkatkan kemahiran dan kebolehan mereka dalam melaksanakan
sesuatu kerja. Pengkhususan kerja memudahkan pihak pengurusan menyusun dan
menyeragamkan tugas-tugas dalam organisasi. Contohnya, pengkhususan kerja dalam
bidang kewangan atau pemasaran saja.
ii.
Kesatuan arahan
Setiap pekerja hanya mempunyai seorang ketua, oleh itu setiap pekerja hanya
melapor pada seorang ketua sahaja.
iii.
Rantaian arahan
Merupakan hubungan pelaporan di dalam organisasi. Merujuk kepada garisan
autoriti yang
menghubungkan individu dalam organisasi dan menggambarkan secara khusus siapa
melapor kepada siapa. Rantaian arahan memudahkan hubungan autoriti iaitu
tanggungjawab antara pihak pengurusan dengan orang-orang bawahan dalam
keseluruhan organisasi dapat diketahui dengan jelas.
iv.
Kesatuan objektif
Semua objektif jabatan, bahagian dan individu mesti mengarah kepada
objektif organisasi yang sama.
v. Autoriti
Hak untuk membuat keputusan dan mengambil tindakan untuk menjalankan
sesuatu kerja. Menurut Willian (2000), autoriti adalah hak yang sah dan
formal yang diberikan kepada pengurus untuk membuat keputusan, memberi arahan
dan mengagihkan sumber bagi mencapai hasil-hasil yang diharapkan oleh
organisasi. Ini bermaksud individu yang memegang autoriti mempunyai hak atau
kuasa untuk melaksanakan sesuatu tindakan mengikut peraturan yang ditetapkan
oleh organisasi dan juga mempunyai hak untuk mempengaruhi tindakan pekerja lain
yang biasanya merupakan pekerja bawahannya melalui arahan. Pekerja berkenaan
pula wajib mematuhi arahan yang diberikan. Autoriti ini adalah autoriti formal
yang bermaksud pengurus mempunyai hak tersebut disebabkan oleh kedudukan
jawatannya dalam organisasi. Autoriti terbahagi kepada dua jenis iaitu:-
·
Autoriti lini
Satu bentuk autoriti
di mana pengurus mempunyai kuasa formal untuk memberi arahan dan mengawal
pekerja ke arah mencapai matlamat organisasi. Ia melibatkan aktiviti-aktiviti yang berdasarkan misi dan matlamat utama
organisasi. Struktur organisasi ini menunjukkan autoriti bergerak di
dalam rantaian arahan secara langsung daripada pihak atasan kepada pihak
bawahan. Pihak pengurus mempunyai hak untuk mengarah dan mengawal aktiviti staf
bawahannya untuk mencapai objektif dan matlamat organisasi.
·
Autoriti staf
Autoriti
staf pula adalah autoriti yang
melibatkan kemahiran dan tugas khusus bagi menyokong aktiviti-aktiviti jabatan
lini. Autoriti staf menggambarkan hubungan sebagai penasihat kepada organisasi
rasmi. Pengurus dengan autoriti staf tiada kuasa untuk memaksa struktur lini
menerima keputusan atau nasihat mereka.
vi. Jangkauan kawalan
Jagkauan kawalan merujuk kepada bilangan pekerja yang melapor kepada
seorang penyelia. Ia bermakna hanya sejumlah pekerja
sahaja di dalam kawalan atau autoriti seorang ketua. Jangkauan kawalan atau
jangkauan pengurusan didefinasikan sebagai bilangan staf atau orang bawahan yang
melapor terus kepada seorang pengurus atau ketua. Biasanya terdapat dua bentuk
jangkauan kawalan dalam organisasi, iaitu:-
Jangkauan kawalan luas – Seorang pengurus atau
ketua mempunyai ramai staf atau orang bawahan. Struktur ini dinamakan struktur rata/mendatar. Oleh itu, pengurus atau ketua tidak dapat
memberi bimbingan dan kawalan yang mencukupi.
Jangkauan kawalan sempit – Seorang pengurus
atau ketua mempunyai orang bawahan yang kurang/sedikit. Tugas pengurus atau ketua adalah ringan. Staf atau orang bawahan mendapai bahawa tugas mereka terlalu
dikawal. Akibatnya wujud jangkauan
kawalan yang ketiga , jangkauan kawalan sederhana, iaitu tidak terlalu tinggi
dan tidak pula terlalu mendatar. Rajah di bawah menunjukkan tiga bentuk
jangkauan kawalan yang disebutkan diatas.
vii. Delegasi Tugas
Delegasi tugas berlaku apabila autoriti diagihkan secara penurunan kuasa
dalam sesebuah organisasi. Terdapat dua jenis delegasi tugas iaitu pemusatan dan pemencaran.
·
Pemusatan (centralization)
Pemusatan bermakna autoriti dan keputusan tertumpu di peringkat pengurusan
atasan dalam hirarki organisasi. Jika
ada pun autoriti yang diturunkan ia sangat sedikit dan terbatas. Aktiviti antara unit
dikoordinasikan bagi mewujudkan keseragaman. Contohnya, proses pembuatan keputusan banyak dibuat oleh ibu pejabat dan
amat sedikit di cawangan.
·
Pemencaran (decentralization)
Pemencaran bermakna pengurus menurunkan sebahagian besar autoritinya kepada
peringkat-peringkat yang lebih rendah dalam hirarki autoriti organisasi. Kuasa yang diturunkan termasuk kuasa membuat
keputusan dan melibatkan pengurus bawahan di dalam penetapan objektif. Pemencaran
membolehkan keputusan
dapat dilakukan dengan cepat. Pekerja lebih bermotivasi kerana terlibat dalam
pembuatan keputusan. Contohnya, proses pembuatan keputusan
banyak dibuat di peringkat cawangan.
Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.
ReplyDeleteKISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM
ReplyDeleteAssalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih
boleh saya tahu buku mana yang awak guna utk dptkan maksud fungsi pengurusan
ReplyDelete