Tuesday, June 20, 2017

ANALISIS S.W.O.T DALAM PERNIAGAAN

Apa itu Analisis S.W.O.T? Analisis S.W.O.T adalah satu kaedah atau proses yang biasa digunakan dalam perancangan dan persediaan dalam sesuatu perniagaan.  S.W.O.T adalah merupakan singkatan kepada ayat Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Objektif pembentukan S.W.O.T ini adalah bertujuan untuk menilai analisis dalaman dan luaran yang dapat membantu pembentukan atau mempengaruhi sesuatu kejayaan. Strength dan Weaknesses adalah merupakan analisis dalaman manakala Opportunities dan Threats adalah analisis luaran.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJAamsPTlZmmJFW7LYFyTnjn3-FtHfOHOsvuE-t0UiE-TbYfWVuG4CTuey-nVEs-qG8ESHFI_TSRd3aMX4ez5OxnZvGb5FENa7LNQvPuMHqpzH0RlXttwXLYUC4UMZ9KDVYjjKlQ_E8hA/s400/swot2.png

Analisis Dalaman

Analisis dalaman melakukan penilaian secara menyeluruh mengenai kekuatan potensi persekitaran dalaman dan kelemahan. Antara faktor-faktor yang harus dinilai di seluruh organisasi dalam bidang-bidang seperti berikut:

·                     Struktur Organisasi
·                     Budaya Syarikat
·                     jenama kesedaran
·                     Pasaran Saham
·                     Sumber Kewangan
·                     Eksklusif Kontrak
·                     Strategi dan Rahsia Perdagangan
·                     Operasi Kecekapan
·                     Operasi Kapasiti



Analisis Luaran

Sebuah kesempatan adalah satu peluang untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan baru yang dapat menghasilkan pendapatan yang lumayan. Pemuang ini boleh muncul ketika terjadi perubahan dalam persekitaran luaran. Kebiasaannya, perubahan ini dikatakan sebagai ancaman terhadap kedudukan pasaran produk yang sudah ada dan mungkin memerlukan perubahan dalam spesifikasi produk atau pembangunan produk baru dalam rangka bagi syarikat untuk tetap kompetitif. Perubahan persekitaran luaran mungkin berkaitan dengan:

·                     Pelanggan
·                     Persaingan
·                     Pasar Trend
·                     Pembekal 
·                     Laman Sosial
·                     Teknologi Baru
·                     Ekonomi Persekitaran
·                     Politik dan persekitaran peraturan


STRENGHT(KEKUATAN)

Kekuatan sebuah syarikat adalah sumber daya dan kemampuan yang boleh digunakan sebagai asas untuk membangunkan keunggulan kompetitif. Contoh kekuatan tersebut adalah :

·                     Paten
·                     Nama-nama jenama yang kuat
·                     Reputasi yang baik di antara para pelanggan
·                     Kos keuntungan
·                     Menguntungkan akses kepada rangkaian pengedaran

WEAKNESS(KELEMAHAN)

Dalam beberapa kes,kelemahan mungkin merupakan sisi lain dari suatu jejuatan. Muat kes di mana syarikat mempunyai jumlah yang besar kapasiti pengeluarannya. Sementara kapasiti ini boleh dianggap sebagai kekuatan yang pesaing tidak boleh berkongsi juga boleh dianggap sebagai lemah jika pelaburan yang besar dalam kapasiti perkilangan mencegah syarikat dari memberi reaksi yang cepat terhadap perubahan persekitaran yang strategik.Tidak ada kekuatan tertentu yang boleh dilihat sebagai kelemahan. Contohnya, berikut boleh dianggap sebagai kelemahan:

·                     Kurangnya perlindungan paten
·                     Nama jenama yang lemah
·                     Reputasi yang kurang baik
·                     Kurangnya akses kepada sumber daya alam terbaik
·                     Struktur kos tinggi

OPPOTUNITY(PELUANG)

Analisis persekitaran luaran boleh mendedahkan peluang baru untuk keuntungan dan pertumbuhan. Beberapa contoh peluang tersebut merangkumi berikut:

·                     Kedatangan teknologi baru
·                     Tidak memenuhi keperluan pelanggan
·                     pelonggaran peraturan
·                     Pengeluaran halangan perdagangan antarabangsa


THREAT(ANCAMAN)

Perubahan persekitaran luarran juga boleh hadir ancaman bagi sesuatu syarikat. Antara contoh ancaman tersebut ialah:

·                     Munculnya produk pengganti
·                     Pengeseran selera pelanggan dari produk-produk syarikat
·                     Peraturan Baru
·                     Hambatan Perdagangan meningkat

















ANALISIS S.W.O.T

Positif
(positive)
Negatif
(negative)
Dalaman
(internal)
Kekuatan
(strengths)
Kelemahan
(weaknesses)
Luaran
(external)
Peluang
(opportunities)
Ancaman
(threats)

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuYgA7hw_J3oWDQc-lJtZYWTMyybHT6-O2zfjgU5_56TZBV6YjCA


APAKAH ITU ANALISIS S.W.O.T ?????

SWOT adalah salah satu teknik analisis organisasi untuk mengetahui bagaimana keadaan organisasi yang berkaitan pada masa sekarang serta bagaimana pula dengan keadaaan yang akan dihadapi pada masa hadapan dengan mempertimbangkan faktor-faktor kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman.

Analisis SWOT adalah suatu kaedah penyusunan strategi yang dilakukan oleh seseorang dalam sesebuah organisasi.

Menurut Rangkuti dan Freddy (2000), analisis SWOT adalah satu proses mengenalpasti faktor luaran dan faktor dalaman yang mempengaruhi sesuatu tindakan atau perlaksanaan suatu strategi yang akan dilakukan oleh sesebuah organisasi dalam mencapai matlamat, visi dan misi organisasi.

Stephen, Pelayanan, Mary dan Robbins Coulter (1999, 229) mendefinisikan analisis SWOT adalah suatuanalisis organisasi dengan menggunakan kekuatan, kelemahan, kesempatan serta ancaman dari lingkungan.  

                                 KOMPONEN SWOT

Contoh analisis SWOT bagi perniagaan kedai kek....
1. Kekuatan (strengths)

Kekuatan merujuk kepada kelebihan, keistimewaan atau kebolehan yang dimiliki oleh sesebuah organisasi itu senduri yang tidak ada pada organisasi lain. Kekuatan ini akan memberi kemampuan bersaing kepada organisasi tersebut. Contoh soalan untuk mengetahui kekuatan sesebuah organisasi ialah :

1. Apakah kelebihan yang dimiliki oleh syarikat kita berbanding syarikat lain ?
2. Apakah yang boleh kita lakukan yang orang lain tidak boleh lakukan ?
3. Apakah perkara yang membolehkan pelanggan setia dengan produk kita ?
4. Bidang apa yang kita mahir atau pakar ?
Menawarkan Pelbagai Jenis Kek
Ia adalah merupakan satu-satunya kedai yang menawarkan pelbagai jenis kek kepada pelanggan. Dengan ini pelanggan akan dapat merasai pelbagai rasa kek yang sedia ada dan baru. Pelbagai pilihan yang menarik dengan bentuk yang kreatif hasil daripada perbincangan dengan rakan sekerja.

Pentadbiran Organisasi Yang Kukuh
Kekuatan dalam pentadbiran perniagaan kerana setiap pekerja telah diberi tugas untuk menjalankan tanggungjawab dan peranan masing-masing dalam melicinkan aktiviti perniagaan. Peranan yang telah dimaklumkan dan difahami oleh setiap pekerja semasa memulakan pekerjaan menjadi kekuatan utama dalam mengurus perniagaan.

Menawarkan Harga Yang Kompetitif
Harga yang ditawarkan bagi setiap produk adalah kompetitif. Harga diletakkan berdasarkan kepada kandungan bahan yang digunakan dan melihat keadaan pasaran semasa. Harga yang ditawarkan juga adalah sama dengan pesaing yang ada di kawasan sekitar. 

Lokasi Yang Strategik
Lokasi perniagaan adalah strategik iaitu terletak di tengah-tengah bandar dan dikelilingi oleh sekolah, pejabat kerajaan, swasta dan juga berhampiran dengan kawasan perumahan. Jadi, pelanggan akan sentiasa ada untuk membeli produk yang ditawarkan kerana kek merupakan salah satu makanan yang boleh mengenyangkan dan menarik pelanggan. 


2. Kelemahan (weaknesses)
Kelemahan merupakan keadaan perniagaan atau syarikat dalam menghadapi pesaing yang mempunyai keterbatasan dan kekurangan serta kemampuan dalam menguasai pasaran, sumber serta kepakaran. Kelemahan yang dimaksudkan dalam sesebuah perniagaan ialah keterbatasan atau kekurangan dari aspek sumber termasuklah sumber tenaga, kepakaran dan bahan mentah, kemahiran dan kemampuan yang menjadi penghalang utama bagi penampilan prestasi organisasi yang memuaskan. 

Tidak Mempunyai Pelanggan Tetap
Pada permulaan perniagaan dijalankan sudah menjadi lumrah bahawa pelanggan masih lagi tidak mengetahui tentang kelebihan produk yang ditawarkan. Oleh itu, pemilik dan pekerja perlu berusaha dengan lebih giat untuk mendapatkan pelanggan dan seterusnya menjadi pelanggan tetap perniagaan.

Kurang Dikenali
Perniagaan ‘Heaven of Cake’ merupakan perniagaan yang kurang ternama jika dibandingkan dengan perniagaan pesaing lain seperti Secret Resepi, Muhibbah dan lain-lain. Ini kerana ia merupakan perniagaan baru dan perlu giat menjalankan promosi untuk menarik pelanggan supaya dapat menembusi pasaran dan pesaing yang ada.  


3. Peluang (opportunities)
Peluang-peluang yang wujud memberi potensi kepada perniagaan untuk berkembang. Perkembangan perniagaan atau organisasi boleh dilakukan melalui penemuan baru atau inovatif yang dikenalpasti dalam pasaran. Perubahan pasaran menawarkan pelbagai peluang untuk di manfaatkan dalam perniagaan. Ini menjadikan perniagaan lebih kompetitif berbanding pesaing utama serta boleh bergerak dalam pasaran baru.

Peluang Perniagaan Untuk Dikomersialkan
Perniagaan ini juga dijangka akan dapat dikomersialkan seperti perniagaan lain di pasaran. Ia berhubungan dengan kek merupakan makanan yang menjadi permintaan ramai tidak kira golongan dan peringkat umur. Imej perniagaan akan diperkenalkan kepada umum untuk menarik minat pelanggan.

Mempelbagaikan Produk
Produk yang ditawarkan akan ditambah seperti mempelbagaikan lagi jenis kek dan menambah produk seperti roti, cup cake, dan makanan dingin beku seperti karipap segera dan sebagainya. Dengan mempelbagaikan pilihan produk akan meningkatkan lagi keuntungan yang diperoleh.

Perkembangan Secara Online
Perniagaan ‘online’ yang semakin mendapat perhatian adalah satu peluang kepada perniagaan untuk terus berkembang. Pelanggan boleh melayari laman sesawang yang disediakan untuk mereka membuat tempahan dengan cepat atau melihat produk terkini yang ditawarkan.


4. Ancaman (threats)

Ancaman ialah sebarang kemungkinan yang melibatkan faktor-faktor luaran yang boleh menganggu pergerakan dan kemajuan organisasi. sesuatu perubahan persekitaran luaran juga boleh memberi ancaman kepada organisasi, syarikat atau perniagaan. Ancaman merupakan suatu keadaan yang mengancam dari luaran organisasi. 


Analisis ancaman lebih ke arah menilai apakah halangan yang bakal ditempuhi kelak. Dalam analisis SWOT, ancaman merujuk kepada pengurusan risiko. Secara tidak langsung kita dapat menentukan jalan terbaik bagi mengatasi sesuatu masalah atau halangan yang timbul. Dengan adanya analisis ini, sesuatu perancangan dapat berjalan dengan lancar dan sesebuah organisasi perlu mengenal pasti serta menyenaraikan ancaman serta faktor penghalang kejayaan. 

Pesaing baru
Perniagaan ini juga akan bersaing dengan pasaran baru jika pasaran ini wujud dan berjaya. Pesaing baru yang memasuki pasaran merupakan ancaman kepada perniagaan. Di sini pelbagai strategi perlu diwujudkan bagi memastikan ‘Heaven of Cake’ tetap menjadi pilihan utama pelanggan. 

Kuasa Dan Kekuatan Pesaing Yang Ada
Persaingan dengan perniagaan yang mengeluarkan produk yang sama merupakan ancaman yang dihadapi. Pesaing yang telah lama berada di pasaran mempunyai pelbagai strategi untuk memantapkan perniagaan mereka. Nama perniagaan yang telah dikenali umum menyebabkan persaingan sengit kepada ‘Heaven of Cake’ untuk memasuki pasaran yang ada. 


Contoh analisis SWOT Apple...

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYDZHHtjhefDKuVvSgBpc5I49Lth5UcWTJvOvTwHl-9sbG2y44DoWZa8d4yqWzYNQQtgoTU10b8HCed9WjuRTdJfFvMrGYYoXzAx9ML1A56-mDE_xH2Q2BDuPJ20sAfPmRCIMi898crv4A/s400/apple-swot-analysis.jpg


Jom rancang kerjaya melalui Analisis SWOT :  Dr Mohd Yahya Mohamed Ariffin.


http://www.umlib.um.edu.my/umnews/rancang-kerjaya_n2-020910.jpg


1 comment:

  1. thanks for this sharing...its so usefull for us who want to start the life with buisness.

    ReplyDelete