ANALISIS
S.W.O.T DALAM PERNIAGAAN
Apa itu Analisis
S.W.O.T? Analisis S.W.O.T adalah satu kaedah atau proses yang biasa digunakan
dalam perancangan dan persediaan dalam sesuatu perniagaan. S.W.O.T adalah
merupakan singkatan kepada ayat Strengths, Weaknesses, Opportunities and
Threats. Objektif pembentukan S.W.O.T ini adalah bertujuan untuk menilai
analisis dalaman dan luaran yang dapat membantu pembentukan atau mempengaruhi
sesuatu kejayaan. Strength dan Weaknesses adalah merupakan analisis dalaman
manakala Opportunities dan Threats adalah analisis luaran.
Analisis
Dalaman
Analisis dalaman
melakukan penilaian secara menyeluruh mengenai kekuatan potensi persekitaran
dalaman dan kelemahan. Antara faktor-faktor yang harus dinilai di seluruh
organisasi dalam bidang-bidang seperti berikut:
·
Struktur Organisasi
·
Budaya Syarikat
·
jenama kesedaran
·
Pasaran Saham
·
Sumber Kewangan
·
Eksklusif Kontrak
·
Strategi dan Rahsia
Perdagangan
·
Operasi Kecekapan
·
Operasi Kapasiti
Analisis
Luaran
Sebuah kesempatan
adalah satu peluang untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan baru yang
dapat menghasilkan pendapatan yang lumayan. Pemuang ini boleh muncul ketika
terjadi perubahan dalam persekitaran luaran. Kebiasaannya, perubahan ini
dikatakan sebagai ancaman terhadap kedudukan pasaran produk yang sudah ada dan
mungkin memerlukan perubahan dalam spesifikasi produk atau pembangunan produk
baru dalam rangka bagi syarikat untuk tetap kompetitif. Perubahan persekitaran
luaran mungkin berkaitan dengan:
·
Pelanggan
·
Persaingan
·
Pasar Trend
·
Pembekal
·
Laman Sosial
·
Teknologi Baru
·
Ekonomi Persekitaran
·
Politik dan
persekitaran peraturan
STRENGHT(KEKUATAN)
Kekuatan sebuah
syarikat adalah sumber daya dan kemampuan yang boleh digunakan sebagai asas
untuk membangunkan keunggulan kompetitif. Contoh kekuatan tersebut adalah :
·
Paten
·
Nama-nama jenama yang
kuat
·
Reputasi yang baik di
antara para pelanggan
·
Kos keuntungan
·
Menguntungkan akses
kepada rangkaian pengedaran
WEAKNESS(KELEMAHAN)
Dalam beberapa
kes,kelemahan mungkin merupakan sisi lain dari suatu jejuatan. Muat kes di mana
syarikat mempunyai jumlah yang besar kapasiti pengeluarannya. Sementara
kapasiti ini boleh dianggap sebagai kekuatan yang pesaing tidak boleh berkongsi
juga boleh dianggap sebagai lemah jika pelaburan yang besar dalam kapasiti
perkilangan mencegah syarikat dari memberi reaksi yang cepat terhadap perubahan
persekitaran yang strategik.Tidak ada kekuatan tertentu yang boleh dilihat
sebagai kelemahan. Contohnya, berikut boleh dianggap sebagai kelemahan:
·
Kurangnya perlindungan
paten
·
Nama jenama yang lemah
·
Reputasi yang kurang
baik
·
Kurangnya akses kepada
sumber daya alam terbaik
·
Struktur kos tinggi
OPPOTUNITY(PELUANG)
Analisis persekitaran
luaran boleh mendedahkan peluang baru untuk keuntungan dan pertumbuhan.
Beberapa contoh peluang tersebut merangkumi berikut:
·
Kedatangan teknologi
baru
·
Tidak memenuhi
keperluan pelanggan
·
pelonggaran peraturan
·
Pengeluaran halangan
perdagangan antarabangsa
THREAT(ANCAMAN)
Perubahan persekitaran
luarran juga boleh hadir ancaman bagi sesuatu syarikat. Antara contoh ancaman
tersebut ialah:
·
Munculnya produk
pengganti
·
Pengeseran selera
pelanggan dari produk-produk syarikat
·
Peraturan Baru
·
Hambatan Perdagangan
meningkat
ANALISIS S.W.O.T
Positif
(positive)
|
Negatif
(negative)
|
|
Dalaman
(internal)
|
Kekuatan
(strengths)
|
Kelemahan
(weaknesses)
|
Luaran
(external)
|
Peluang
(opportunities)
|
Ancaman
(threats)
|
APAKAH ITU ANALISIS S.W.O.T ?????
SWOT adalah
salah satu teknik analisis organisasi untuk mengetahui bagaimana keadaan
organisasi yang berkaitan pada masa sekarang serta bagaimana pula dengan
keadaaan yang akan dihadapi pada masa hadapan dengan mempertimbangkan
faktor-faktor kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman.
Analisis SWOT adalah suatu kaedah penyusunan strategi yang dilakukan oleh seseorang dalam sesebuah organisasi.
Analisis SWOT adalah suatu kaedah penyusunan strategi yang dilakukan oleh seseorang dalam sesebuah organisasi.
Menurut Rangkuti dan Freddy
(2000), analisis SWOT adalah satu proses mengenalpasti faktor
luaran dan faktor dalaman yang mempengaruhi sesuatu tindakan
atau perlaksanaan suatu strategi yang akan dilakukan oleh sesebuah
organisasi dalam mencapai matlamat, visi dan misi organisasi.
Stephen, Pelayanan, Mary dan Robbins
Coulter (1999, 229) mendefinisikan
analisis SWOT adalah suatuanalisis organisasi dengan menggunakan kekuatan,
kelemahan, kesempatan serta ancaman dari lingkungan.
KOMPONEN SWOT
Contoh analisis SWOT bagi perniagaan kedai kek....
1. Kekuatan (strengths)
Kekuatan merujuk kepada kelebihan, keistimewaan atau kebolehan yang dimiliki oleh sesebuah organisasi itu senduri yang tidak ada pada organisasi lain. Kekuatan ini akan memberi kemampuan bersaing kepada organisasi tersebut. Contoh soalan untuk mengetahui kekuatan sesebuah organisasi ialah :
1. Apakah kelebihan yang dimiliki oleh syarikat kita berbanding syarikat lain ?
2. Apakah yang boleh kita lakukan yang orang lain tidak boleh lakukan ?
3. Apakah perkara yang membolehkan pelanggan setia dengan produk kita ?
4. Bidang apa yang kita mahir atau pakar ?
Menawarkan Pelbagai Jenis Kek
Ia adalah merupakan satu-satunya
kedai yang menawarkan pelbagai jenis kek kepada pelanggan. Dengan ini pelanggan
akan dapat merasai pelbagai rasa kek yang sedia ada dan baru. Pelbagai pilihan
yang menarik dengan bentuk yang kreatif hasil daripada perbincangan dengan
rakan sekerja.
Pentadbiran Organisasi Yang Kukuh
Kekuatan dalam pentadbiran
perniagaan kerana setiap pekerja telah diberi tugas untuk menjalankan
tanggungjawab dan peranan masing-masing dalam melicinkan aktiviti perniagaan.
Peranan yang telah dimaklumkan dan difahami oleh setiap pekerja semasa
memulakan pekerjaan menjadi kekuatan utama dalam mengurus perniagaan.
Menawarkan Harga Yang Kompetitif
Harga yang ditawarkan bagi setiap
produk adalah kompetitif. Harga diletakkan berdasarkan kepada kandungan bahan
yang digunakan dan melihat keadaan pasaran semasa. Harga yang ditawarkan juga
adalah sama dengan pesaing yang ada di kawasan sekitar.
Lokasi Yang Strategik
Lokasi perniagaan adalah strategik
iaitu terletak di tengah-tengah bandar dan dikelilingi oleh sekolah, pejabat
kerajaan, swasta dan juga berhampiran dengan kawasan perumahan. Jadi, pelanggan
akan sentiasa ada untuk membeli produk yang ditawarkan kerana kek merupakan
salah satu makanan yang boleh mengenyangkan dan menarik pelanggan.
2. Kelemahan (weaknesses)
Kelemahan merupakan keadaan perniagaan atau syarikat dalam
menghadapi pesaing yang mempunyai keterbatasan dan kekurangan serta kemampuan
dalam menguasai pasaran, sumber serta kepakaran. Kelemahan yang dimaksudkan
dalam sesebuah perniagaan ialah keterbatasan atau kekurangan dari aspek sumber
termasuklah sumber tenaga, kepakaran dan bahan mentah, kemahiran dan kemampuan
yang menjadi penghalang utama bagi penampilan prestasi organisasi yang
memuaskan.
Tidak Mempunyai Pelanggan Tetap
Pada permulaan perniagaan dijalankan
sudah menjadi lumrah bahawa pelanggan masih lagi tidak mengetahui tentang
kelebihan produk yang ditawarkan. Oleh itu, pemilik dan pekerja perlu berusaha
dengan lebih giat untuk mendapatkan pelanggan dan seterusnya menjadi pelanggan
tetap perniagaan.
Kurang Dikenali
Perniagaan ‘Heaven of Cake’
merupakan perniagaan yang kurang ternama jika dibandingkan dengan perniagaan
pesaing lain seperti Secret Resepi, Muhibbah dan lain-lain. Ini kerana ia
merupakan perniagaan baru dan perlu giat menjalankan promosi untuk menarik
pelanggan supaya dapat menembusi pasaran dan pesaing yang ada.
3. Peluang (opportunities)
Peluang-peluang yang wujud memberi
potensi kepada perniagaan untuk berkembang. Perkembangan perniagaan atau
organisasi boleh dilakukan melalui penemuan baru atau inovatif yang
dikenalpasti dalam pasaran. Perubahan pasaran menawarkan pelbagai peluang untuk
di manfaatkan dalam perniagaan. Ini menjadikan perniagaan lebih kompetitif
berbanding pesaing utama serta boleh bergerak dalam pasaran baru.
Peluang Perniagaan Untuk
Dikomersialkan
Perniagaan ini juga dijangka akan
dapat dikomersialkan seperti perniagaan lain di pasaran. Ia berhubungan dengan
kek merupakan makanan yang menjadi permintaan ramai tidak kira golongan dan
peringkat umur. Imej perniagaan akan diperkenalkan kepada umum untuk menarik
minat pelanggan.
Mempelbagaikan Produk
Produk yang ditawarkan akan ditambah
seperti mempelbagaikan lagi jenis kek dan menambah produk seperti roti, cup
cake, dan makanan dingin beku seperti karipap segera dan sebagainya. Dengan
mempelbagaikan pilihan produk akan meningkatkan lagi keuntungan yang diperoleh.
Perkembangan Secara Online
Perniagaan ‘online’ yang semakin
mendapat perhatian adalah satu peluang kepada perniagaan untuk terus
berkembang. Pelanggan boleh melayari laman sesawang yang disediakan untuk
mereka membuat tempahan dengan cepat atau melihat produk terkini yang
ditawarkan.
4. Ancaman (threats)
Ancaman ialah sebarang kemungkinan yang melibatkan faktor-faktor luaran yang boleh menganggu pergerakan dan kemajuan organisasi. sesuatu perubahan persekitaran luaran juga boleh memberi ancaman kepada organisasi, syarikat atau perniagaan. Ancaman merupakan suatu keadaan yang mengancam dari luaran organisasi.
Analisis ancaman lebih ke arah menilai apakah halangan yang bakal ditempuhi kelak. Dalam analisis SWOT, ancaman merujuk kepada pengurusan risiko. Secara tidak langsung kita dapat menentukan jalan terbaik bagi mengatasi sesuatu masalah atau halangan yang timbul. Dengan adanya analisis ini, sesuatu perancangan dapat berjalan dengan lancar dan sesebuah organisasi perlu mengenal pasti serta menyenaraikan ancaman serta faktor penghalang kejayaan.
Ancaman ialah sebarang kemungkinan yang melibatkan faktor-faktor luaran yang boleh menganggu pergerakan dan kemajuan organisasi. sesuatu perubahan persekitaran luaran juga boleh memberi ancaman kepada organisasi, syarikat atau perniagaan. Ancaman merupakan suatu keadaan yang mengancam dari luaran organisasi.
Analisis ancaman lebih ke arah menilai apakah halangan yang bakal ditempuhi kelak. Dalam analisis SWOT, ancaman merujuk kepada pengurusan risiko. Secara tidak langsung kita dapat menentukan jalan terbaik bagi mengatasi sesuatu masalah atau halangan yang timbul. Dengan adanya analisis ini, sesuatu perancangan dapat berjalan dengan lancar dan sesebuah organisasi perlu mengenal pasti serta menyenaraikan ancaman serta faktor penghalang kejayaan.
Pesaing baru
Perniagaan ini juga akan bersaing
dengan pasaran baru jika pasaran ini wujud dan berjaya. Pesaing baru yang
memasuki pasaran merupakan ancaman kepada perniagaan. Di sini pelbagai strategi
perlu diwujudkan bagi memastikan ‘Heaven of Cake’ tetap menjadi pilihan utama
pelanggan.
Kuasa Dan Kekuatan Pesaing Yang Ada
Persaingan dengan perniagaan yang
mengeluarkan produk yang sama merupakan ancaman yang dihadapi. Pesaing yang
telah lama berada di pasaran mempunyai pelbagai strategi untuk memantapkan
perniagaan mereka. Nama perniagaan yang telah dikenali umum menyebabkan
persaingan sengit kepada ‘Heaven of Cake’ untuk memasuki pasaran yang
ada.
Contoh analisis SWOT Apple...
Contoh analisis SWOT Apple...
Jom rancang kerjaya melalui Analisis SWOT : Dr Mohd Yahya Mohamed Ariffin.

thanks for this sharing...its so usefull for us who want to start the life with buisness.
ReplyDelete